söndag 20 augusti 2017

Det var en gång



Utanför huset mullrar åskan. Den är ännu långt bort och jag har tänt ett stearinljus på bordet. Huset är i övrigt tyst medan barn och man ligger på övervåningen och försöker sova. Imorgon börjar min son första klass. Och jag kommer att ha min första skrivardag sedan juni.

Inom mig mullrar det också. Det hörs sakta och dovt och lämnar mig ingen ro. Imorgon börjar ett stort arbete med att justera första halvan av boken och jag har planen klart för mig i huvudet. Hur jag ska förenkla. Ta bort och lägga till. Göra om. Jag vet nu hur jag ska göra men jag behöver förstås också känna det när jag sätter mig och skriver. Alltings början är svårt. Det var en gång.

Jag räknar nog med att jag kommer att behöva en mycket längre tids skrivande innan jag är nöjd. Sedan provläsningar åt höger och vänster. Inför allt detta vill ungefär tio procent av mig ge upp. Bara lägga ner alltihop eftersom jag har insett att det är så otroligt mycket arbete jag har framför mig. Men resterande nittio vill löpa linan helt ut och jag tänker att det just är detta som skiljer de som drömmer och de som förverkligar. Jag vill så innerligt gärna vara en av dem som förverkligar.

Jag hoppas att mullret ger sig under morgondagen och ersätts av brinnande energi och lust. Att molnen skingras och ger sig av långt, långt bort. Tankarna går till författaren i filmen Limitless, vilken får tag i en drog som gör honom enormt smart och alert. Under drogens påverkan skriver han så en hel och brilliant bok på nolltid. Inte för att jag skulle vilja droga ner mig, men nog skulle ett liknande tillstånd vara mer än välkommet under morgondagen. Kvällens filmtips alltså.



1 kommentar:

  1. Roligt att ha hittat hit, jag är i en liknande sits men med lite annat upplägg. Alltså att jag försökt frigöra ledig tid från arbetet för att ägna mig åt skrivande. Mitt blir dock mer i periodiska sjok - tar ut flera veckor i taget av komptid (det är vad som funkar med mitt jobb just nu). Alla sätt att köpa sig tid är bra sätt i den här verksamheten. lycka till med dina drömmar!

    SvaraRadera