torsdag 10 januari 2019

Igång!

"Välkommen till oss!"

Ja, det var förlags-vd:n Ulrika Slottners ord till mig idag när jag berättat för henne att jag bestämt mig för att bli en del av hennes gäng på Visto förlag och Idusfamiljen. Jag är så överlycklig just nu och fullständigt uppe i varv. Jag kommer nog aldrig hitta ner.

Visto förlag är ett hybridförlag och jag fick i början av december erbjudandet om att ge ut hos dem. Ett hybridförlag är ett förlag som gör sina urval av manus precis som ett traditionellt förlag gör, men satsar sedan ekonomiskt tillsammans med författaren på boken. På så sätt vågar förlaget satsa på fler debutanter, något som annars är en stor risk i förlagsbranschen. Visto står för viss kostnad och försäljning, viss marknadsföring, all expertis, en fot in i bokbranschen och en stabil grund att stå på. Författaren står för bland annat kostnad för tryck, sättning, marknadsföring och en stor del av försäljningen. Författaren får också en mycket större del av vinsten jämfört med ett traditionellt förlag.

Jag har använt veckorna som gått från erbjudandet till att tänka och läsa om Visto och Idus samt om deras författare via tex bloggar eller sociala medier. Allt jag hittade var positivt. Just Visto och Idus är två förlag med väldigt gott rykte. Till sist och efter alla efterforskningar kunde jag inte hitta en enda anledning till varför jag inte skulle satsa just så här. När jag funderat färdigt ville jag inte ens vänta tiden ut för att se efter hur de andra förlagen svarar. Det verkar ju så otroligt roligt att jobba med boken på det här viset! Nu kommer jag ju att få göra det som jag drömt om så himla länge, att få ge ut och arbeta som författare med allt vad det innebär. Jag landade till sist i att det var precis det här jag ville.

Så i morse slog jag telefonnumret och berättade att jag gärna ville ge ut på Visto om erbjudandet stod kvar. Jag möttes av öppna famnen och ett mycket trevligt samtal senare stod jag med massor av information nedskrivet i mitt block. Tusen frågor hade fått tusen svar. Om tex tryck och sättning, framsida, marknadsföring, ljudbok, ebok, korrektur, distribution och förlagets kontra min egen roll.

Direkt efter samtalet fick jag deras avtalsmall skickad till mig för att läsas igenom och jag skickade manuset en gång till till förlaget i önskat format. Vi är igång!

Herregud så glad jag är! Vi är faktiskt igång!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar