tisdag 1 mars 2016

Nyttiga tankar


Till frukost plockade jag fram Rachel Brathens bok "Yogagirl". Det är en av de mest inspirerande böcker jag vet. De vackra bilderna på yogan, maten, hundarna och livet är ett riktigt lyckopiller och en ordentlig boost inför träningen och dagen. 

Jag börjar dagen så ofta jag kan med ett kort löppass med yoga på altanen som avslutning. Fick jag börja varje dag precis så skulle jag också må otroligt bra och detta är mitt absoluta mål. Men vinter, förkylningar, arbete och tusen andra saker som kan komma i vägen för just detta gör så klart också just det. Just nu får jag in i alla fall två till tre sådana här kickstarter i veckan. 

Jag har ett mycket kärleksfullt förhållande till träning och det har jag alltid haft. Jag mår bra av det helt enkelt. Att få rensa huvudet med att svettas och känna kroppens möjligheter och begränsningar och styrkan som kommer ur det är något av det bästa jag vet. 

Med det är det inte sagt att jag jämt har levt så hälsosamt. Från puberteten till tjugofemårsåldern rökte jag ett paket cigaretter om dagen, festade hårt flera dagar i veckan och var på det hela taget ganska orädd om mig själv. Idag är jag i jämförelse hälsan själv men har även nu en del laster, nu dock av det mer oskyldiga slaget. Jag älskar mat, bakverk, godis och allt som hör därtill urskiljningslöst. Både att laga och att äta är roligt. Och ett gott vin till det så är jag i himmelriket. Ungefär varannan vecka funderar jag på att på något sätt börja vara lite nyttigare. Om jag till exempel  skulle ta och bli vegetarian eller i alla fall sluta äta godis eller varför inte bröd. Men det är så jäkla supersvårt. Jag vill njuta fullt ut av livet och tycker faktiskt att man ska det också. Den filosofin krockar helt med att utesluta olika typer av mat som gör mig glad och det är förmodligen därför jag inte kommer loss. Att bli vegetarian är dock en riktigt härlig tanke som ger mig mycket energi. Jag är i ärlighetens namn ändå inte särskilt mycket för kött. Dessutom funderar jag en del på de etiska frågorna kring just köttätande och djurhållning. Jag vill i alla fall tills jag har bestämt mig köpa så mycket ekologiskt som möjligt och framför allt svenskt kött av dessa anledningar. 

Idag är det iskallt i vinden men solen skiner fortfarande. Och efter joggen är jag rätt så uppvärmd och på grund av det funkar yogan utomhus även på vintern. Dagen kan börja.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar