torsdag 6 oktober 2016

Höstglöd

Jag tycker så väldigt mycket om hösten. Färgerna, de mörka kvällarna och att kura under en filt. Bra teveprogram och massor med te i stora koppar. Lugnet lägger sig över allting. Det är skönt att vara inne, och det trots att jag egentligen är en utomhusmänniska. Men det är som att jag har fått en så pass rejäl dos utomhusvistelse under våren och sommaren att det blir bara skönt att få vara i stillheten och mörkret inom husets väggar. Att tända stearinljusen och brasan. Att sitta där bredvid och inte göra något alls särskilt. Läsa en tidning. Titta på tv. Och skriva lite på den här bloggen. Detta är en så stor livskvalité för mig. Jag tycket så väldigt, väldigt mycket om hösten.

Det har varit krassligt här hemma. Jag har varit sjuk och förkyld i nästan två veckor. Det börjar släppa nu och jag känner mig med ens vaken och energisk. I övrigt är hösten snäll mot mig. Mitt jobb fungerar fortsatt väldigt bra och jag tackar varje dag för att jag bytte arbetsplats i våras. Det har gjort så stor skillnad för mig att det nästan är overkligt. Och skrivardagarna fungerar som planerat. Jag får till och med några fler än beräknat då min son ibland åker på roliga utflyktsdagar i skolan, de dagar som han egentligen skulle varit ledig med mig. Dessa skrivardagar är som bensin på lågan för mig. Lågan som flammar upp, klar och stark, och håller mig varm. Arbetet med boken går stadigt framåt  och jag känner hela tiden att jag är på rätt väg. Jag behöver än så länge inte vara så petnoga eftersom jag just nu formar råmaterialet och jag låter därför texten flöda och komma hur jag känner och vill. Ibland skriver jag tjugo sidor per dag på det sättet. Låter texten komma med lättheten och som lusten ger mig. Jag tänker mig att jag borde vara klar med råmaterialet senast vid årsskiftet. Sedan väntar en noggrann bearbetning av det jag har. Och det är väl då jag får slita mitt hår, gissar jag. Jag kan redan nu lista ur hur svårt det kommer att bli för mig att bli helt nöjd, och det är ett fullständigt måste innan jag kan lämna ifrån mig någon som text för någon annan att läsa. Sådan är jag. Så jag tror att denna bearbetning kommer att ta lång tid. Med hänsyn till mitt nuvarande arbetstempo så kommer det nog att ta ytterligare ett år.

Och vad jag ska göra sedan, när jag är färdig, står fortfarande skrivet i stjärnorna. Jag försöker säkert få något förlag intresserade, eller så blir jag mitt eget förlag. På något sätt kommer boken att bli utgiven. Och sedan, ja då börjar jag väl skriva på nästa bok. Och sedan nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar