lördag 30 januari 2016

Min egen skrivarvrå



Det finns ett oanvänt rum på vår övervåning. Det rummet är tänkt att sedan bli Vilgots rum när han blir äldre men just nu bor han i ett rum på nedervåningen på samma våning som min man och jag har vårt sovrum. Det dröjer förmodligen flera år till innan vår son vill flytta upp hit så just nu står det i alla fall helt oanvänt.

Idag flyttade jag upp ett par saker dit upp och gjorde mig en egen liten skrivarvrå. Det är ju tänkt att jag ska ge mig själv några timmar varje helg att skriva på och då behöver jag lugn och ro. Jag kan nämligen inte skriva annars, utan är otroligt lättstörd i just detta avseende. Jag skulle till och med kunna påstå att mitt behov av absolut tystnad och ro när jag skriver är helt avgörande för att få något som helst vettigt gjort. Till och med när barnet sover och det bara är jag och mannen som finns vakna i huset är det svårt för mig att kunna koncentrera mig. Skrivandet är i den form som jag helst av allt vill uppnå, i flödet, en närmast en meditativ upplevelse. Jag vill alltså inte under några som helst villkor bli störd.

Det känns fint att nu för allra första gången ge mig själv ett litet kontor. Till våren är det tänkt att jag flyttar ut mitt lilla kontor till gäststugan på tomten men just nu ska jag sitta just här, på min alldeles egna kammare på övervåningen och skriva på min bok. Gäststugan fungerar just nu som vinterförråd åt våra trädgårdsmöbler och är fyllt från golv till tak med det samma, vilket gör att jag inte kan vara där just nu. Men det gör det samma just idag. För nu har jag en alldeles egen plats, en vrå för skrivande som bara är min egen, och det känns som ytterligare ett viktigt och positivt steg i rätt riktning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar