tisdag 19 januari 2016

Om tröttheten

Trötthet. Den känsla som jag tampas med allra mest. Jag har inte en obegränsad energitillgång vilket jag nu som vuxen, lärare och hyfsat påläst i pedagogik och psykologi förstår beror på att jag är intryckskänslig. Intryckskänslig i den mening att jag har ett stort behov av återhämtning, relativt flexibel fritid och ofta en längtan efter tystnad och ensamhet. Det sistnämnda har löst sig rätt så bra då jag har en man som ofta är resande i sitt arbete, och de övriga punkterna får jag ständigt försvara och se till att jag får. Som förskollärare har jag ett högljutt och stressigt arbete, egentligen helt i ofas med hur jag som individ skulle behöva ha det. Men samtidigt tycker mycket om mitt jobb och förstår på andra sätt precis varför jag gjort det yrkesval som jag gjort. Så jag får försöka kompensera på andra sätt och just nu möblerar jag lite om i mitt liv, försöker anpassa mig allt eftersom jag lär känna mig själv bättre. I vår kommer jag tex att byta arbetsplats till en annan förskola närmre hemmet, vilket kommer göra enormt stor skillnad för mig. Träning, såväl fysisk som mental står på agendan och jag har blivit väldigt förtjust i yoga och utforskar just nu detta fantastiska verktyg för välbefinnande och god hälsa. Och så förstås, mitt skrivande, som nu ska få större plats i mitt liv.

Och förresten fick jag en del skrivet i söndags kväll. Jag är hur nöjd som helst över det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar