söndag 26 juni 2016

Enastående kombinationer

Det är strax juli. Semestertider. I och med resan till Cypern har jag redan varvat ner en hel del. Det känns redan skönt i kroppen. 

Det händer massor just nu. Min son ska sluta förskolan och börja förskoleklassen i skolan i augusi, det ska bli simskola i havet under sommaren och leken med kompisar blir allt viktigare. Jag som förälder finner mig själv mer och mer i periferin, studerandes mitt barn och åker med i hisnande fart. Min bebis är borta och en stor skolpojke tar form.   

Jag själv är lycklig. På en plats i livet där jag trivs. Med drömmar som lever och andas. Ibland känner jag mig åter som en rosenkindad tonåring, redo att ta mig fram längs otrampade stigar och genom främmande terräng. Jag tänker på min framtid med nyfunnen tillförsikt och på alla utvecklande projekt. Dit jag vill gå. 

Till hösten har jag ordnat för mig hela skrivardagar. Jag ska alltså få arbeta som författare i alla fall en vardag var tredje vecka. Det är en mycket god början som gör mig så otroligt glad. Jag ska även, under hösten någon gång, ta ledigt från mitt lärarjobb för skriva i en hel vecka. Då är det möjligtvis också tänkt att jag kanske startar mitt eget företag, med skrivandet i fokus. Som en signal till mig själv och omvärlden att jag tar detta på allvar. Att  jag verkligen vill inkludera skrivandet på riktigt. Fortsatt jobbar jag vidare som förskollärare 75%, vilket jag tror är en helt enastående kombination. Att kombinera hektiska dagar på förskolan med en tyst skrivarvrå kommer att vara balsam för hela min tillvaro. 

Men först en fantastisk sommar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar