söndag 21 februari 2016

20-tal under lupp

Ännu en skrivarsöndag är till ända. Idag har jag fördjupat mig i sydsveriges 1920-tal, vilket är en nödvändighet för att min berättelse ska kunna ge trovärdighet och substans. Jag är ganska så generellt sätt intresserad av historia, särskilt människoöden genom tiden, och är så här under arbetets gång otroligt glad över att min romanidé innehåller just detta. Eller eftersom det är just min idé så kanske detta med ett historiskt inslag inte särskilt överraskande när jag väl tänker efter. Det är så spännande att grotta ner mig i en viss tidsepok för att sedan väva in den i en, i det här fallet, delvis påhittad historia. Jag har aldrig gjort det förut och ibland blir jag lite osäker på om det kommer att gå bra. Det är ju mycket svårare att gestalta ett sammanhang och en värld vilken jag själv aldrig har upplevt utan hela tiden måste läsa mig till och fantisera om. Dessutom går arbetet långsamt, då researchen tar tid. Men jag är nöjd så här långt och det känns då väldigt bra att lägga ner arbetet för dagen. Inatt kommer jag förmodligen drömma om gamla T-fordar och dragkärror längs med Malmös gator 1924.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar