fredag 12 februari 2016

Bokbloggsjerka 12-15 februari - Om barns läsande

Jag är då och då inne på bloggportalen och spanar. Ofta stöter jag då på begreppet bokbloggsjerka. Denna finurliga sak gör det möjligt att upptäcka fler bokbloggar liksom min egen, som handlar om författande, böcker, läsande eller skrivande. Om man vill vara med bör man, som jag har förstått det, även besvara en given och veckolig fråga. Den här veckan är ämnet barnlitteratur och hur man på olika sätt kan stimulera barns läslusta. Ett av mina favoritämnen förstås då jag själv arbetar som  förskollärare, så denna veckan kan jag ju liksom inte låta bli.

Jag älskar bra barnböcker. Det är ingen överdrift alls. Förmodligen har denna kärlek växt sig stark i mitt jobb och i takt med att jag också förstått vilket effektivt verktyg detta är för att nå barns språkliga medvetenhet och inte minst deras allmänna läslust. En annan viktig fördel är att det också blir ett sätt att umgås och interagera med barn. Min man och jag har läst böcker för vår son sedan han var tre månader gammal. Varje dag. Nu när han är fem år har han sedan länge fattat grejen och längtar redan efter att kunna läsa själv, vilket han också så smått börjat med grunderna för. Att fatta grejen handlar om att förstå självaste tjusningen. Att genom böckerna få kontakt med sina inre världar, sin föreställningsförmåga och på den vägen öka motivationen för att fortsätta läsandet. Så högläsning är en alldeles otroligt fin sak att göra för barnets läslusta. 

Biblioteket är tips nummer två. Denna plats, ofta med otroligt fina barnhörnor och inte sällan med aktiviteter kring barnlitteraturen. I vår lilla by har man till exempel högläsning och diabildssaga varje tisdagsförmiddag och ibland teaterföreställningar under både veckodagar och helger. Och inne i stan, som är Kungsbacka i vårt fall, finns en sagogrotta på biblioteket, dit man kan komma för högläsning eller gå in i och läsa själv tillsammans med sitt barn. Att göra utflykter till biblioteket med sitt barn, kanske ta en fika tillsammans, prata böcker och umgås tillsammans i böckernas värld. Och att sedan komma hem med en lånad trave böcker att utforska är rakt av underbart.

Förskolan och skolan jobbar ofta genom barnlitteratur och egentligen genom barnkulturen i stort, inte sällan tematiskt, där karaktärerna står i centrum och föder barnens intresse. Ett bra tips är att hålla sig  ajour med vad just ditt barns förskola eller skola jobbar med för litteratur just nu och kanske låna hem just den. Om ditt barn vill det vill säga. För låt barnen få välja fritt, låt dem få låna hem så mycket de orkar bära. Till exempel är serietidningar eller serietidningsböcker är inte att förringa. Låt lusten flöda! 

10 kommentarer:

  1. Bibliotek måste vara en av de bästa uppfinningar som någonsin gjorts :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskade barnhörnan på mitt bibliotek när jag växte upp, det var jättemysigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biblioteken satsar vanligtvis mycket på barn. Så mysigt!

      Radera
  3. Som du säger om serietidningar eller serieböcker. Är det vad barnet vill läsa just då så låt dem läsa det . All läsning är bättre än ingen läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det viktigaste är lusten att läsa!

      Radera
  4. Håller absolut med! Bibliotek och högläsning, och att bejaka allt slags läsande är viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad vi ger barnen genom detta!

      Radera
  5. Jag är så gammal att det där med barns läsning var liksom inte någon grej när jag växte upp. Det viktiga var att man lärde sig läsa. Jag hade nog lite tur, med en storasyster som lärde mig läsa när jag var fem, en mamma som skjutsade till det lilla biblioteket som hade öppet två timmar varje vecka och en fantastisk fröken i första och andra klass :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag förbi föräldrar tänka till lite. Att inte lockas av att istället ge barnen det ständiga bruset, utan istället lite lugn och ro med högläsning kan vara en riktig utmaning för många. Och bra lärare i förskola och skol är verkligen nödvändigt 😊.

      Radera