tisdag 2 februari 2016

Bara vara

Jag och femåringen har en ledig dag idag. En eller två dagar i veckan, beroende på vilken vecka det är, är vi lediga tillsammans och har det mysigt. Ibland gör vi någon utflykt eller till exempel åker in till stan. Men oftast är vi bara hemma och bara är. Vi är bra på det, att bara vara alltså, vilket jag är övertygad om att så är fallet eftersom vi har tränat mycket på just det. Min erfarenhet som förskollärare säger mig nämligen just detta, att om barn, eller för all del om vuxna, aldrig får möjligheten att vara i stillhet, får de heller aldrig möjligheten att utveckla sin kreativitet och uppfinningsrikedom. De blir rastlösa och oroliga om det inte utifrån serveras saker att göra. Dessitom är en regelbunden vila från en massa stimuli en verklig lisa för själen, för både stora och små. 

Idag har varit just en sådan helt stilla dag.  Inga planer och inga som helst extravaganser. Det är så himla skönt tycker jag, förutom som innan nämnt att det dessutom är hälsosamt. Vi har lagat lite mat och spelat spel ihop, lekt med playmobil-djurparken, jag har läst i en tidning, barnet lekte en stund på sitt rum, vi badade lite och jag tände en brasa. Gick en snabb hundpromenad i regn och rusk och passade på att sköta om grannens höns och hämta ägg. 

Och kakelläggaren var hos oss en stund och är snart färdig nu. När vi köpte huset, för nästan två år sedan nu, så var ett av badrummen inte färdigbyggt. Nu har vi tagit tag i saken och från att ha varit ett stängt utrymme med öppen isolering och inget innertak, liknar det nu mer och mer ett riktigt badrum. Vi har inte bråttom med projektet och det kommer förmodligen ta ganska lång tid till innan det blir helt klart, men nu kan man faktiskt föreställa sig hur det kommer se ut. Det är så roligt! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar