fredag 12 februari 2016

Karta och kompass

För någon som jag, som älskar att läsa men inte har egentlig tid och stundom ork med detta, öppnade sig i somras för mig en fantastisk lösning. Ljudböcker. De är numera med mig överallt. Till exempel i bilen, på hundpromenader, när jag lagar mat eller städar. Jag läser, förlåt, lyssnar på säkert sex, sju böcker i månaden och detta är så otroligt härligt. Jag slukar allt som möjligen skulle kunna intressera mig. Romaner, böcker i personlig utveckling, biografier och humor. I princip är jag intresserad av det mesta, men det verkar ändå som att jag har vissa preferenser. Kvinnliga författare, är väl den största gemensamma nämnaren, men såklart kan även manliga vara av intresse. Men det är något med karaktärerna, kvinnorna, som blir för mig mer verkliga och mindre platta av kanske uppenbar anledning, när de är berättade av en kvinna själv. Jag behöver intressanta karaktärer som författaren vill att jag ska förstå, och som i sig utgör kärnan i berättelsen. Vad som gör oss till dem vi är, vad som gör oss till dem vi inte är. Jag gissar att mitt intresse för psykologi och beteendevetenskap har något med detta att göra. Intrigen, storyn får alltså inte spela huvudrollen, även om den är nog så viktig, utan vara mer av en viktig biroll i syfte att personifiera människorna.

Ljudböcker har även visat sig ha stor betydelse för mitt eget skrivande. Dels för att mitt läsande, förlåt, lyssnande faktiskt blir av. Jag är ständigt aktiv i att ta del av vad andra skriver och deras uttryck, något som jag aldrig skulle få tid till annars. Dessutom får de mig att uppfatta en tydlig språklig melodi, eller klang, som ibland kan göra mig otroligt inspirerad. Den kan jag förstås även uppfatta när jag läser en text. Men när jag lyssnar på den med hjälp av duktiga skådespelare kommer språket, alltså till exempel styckesindelningar, kommatecken eller hur en dialog rent tekniskt är nedskriven, till liv och tydlighet på ett annat sätt. Detta är intressant. Jag tror att detta är anledningen till att jag även älskar film. Här använder man sig av flera sätt på samma gång för att berätta. I de allra bästa filmerna får filmskaparen rollkataktärernas inre världar att synas, subtilt men ändå tydligt. Det är samma här för mig som i böckerna alltså, karaktärerna är viktigast.

I min egen historia tar jag detta med mig när jag skriver. Jag vill försöka skriva just så. Att hålla mitt läsande, eller lyssnande, så aktivt som möjligt under sitt eget skapande är därför viktigt, som om detta är min kreativa kompass. Att konsumera en film, tv-serie, musik eller för den delen en teaterpjäs eller musikal har liknande fördelar. Andras historier, både historien i sig och sättet den är berättad på tror jag har stor betydelse för, om inte allas, så i alla fall många människors kreativitet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar